حمله دوباره حوثی‌های یمن به یک کشتی تجاری

شورشیان حوثی یمن مسئولیت حمله به یک کشتی فرانسوی را به عهده گرفتند

شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن که جمهوری اسلامی ایران از آن‌ها حمایت می‌کند اعلام کردند که یک کشتی کانتینری را در دریای سرخ هدف حمله قرار داده‌اند. حوثی‌ها مدعی‌اند که این کشتی عازم اسرائیل بوده است. حوثی‌های یمن در حالی روز چهارشنبه اعلام کردند که یک کشتی کانتینری به مقصد اسرائیل را هدف حمله قرار داده‌اند که یک روز پیش از آن، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرده بود که این گروه شبه‌نظامی دو موشک بالستیک ضدکشتی در جنوب دریای سرخ شلیک کرده است.

به گزارش رویترز، حوثی‌ها، که کنترل بسیاری از مناطق یمن از جمله پایتخت آن کشور را در دست دارند، از ماه اکتبر برای ابراز همبستگی با فلسطینی‌های غزه به کشتی‌های تجاری‌ای در دریای سرخ حمله کرده‌اند که می‌گویند با اسرائیل ارتباط دارند یا به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، در سخنرانی تلویزیونی‌اش بدون ذکر جزئیات اعلام کرد که این گروه یک کشتی کانتینری را هدف حمله قرار داده است. او به زمان و مکان وقوع این حمله اشاره‌ای نکرد. سریع همچنین گفت که حوثی‌ها پیام‌های هشداردهنده‌ای به کشتی فرستاده‌اند اما خدمه کشتی به این هشدارها و تهدیدها توجهی نکرده‌اند.

شرکت کشتی‌رانی فرانسوی CMA CGM، مالک این کشتی، در پاسخ به سوالی درباره این ادعای حوثی‌ها، به رویترز گفت که کشتی دچار مشکلی نشده و آسیبی ندیده است. این شرکت همچنین اعلام کرد که کشتی مذکور به سمت اسرائیل در حرکت نبوده و عازم کشور مصر بوده است.

سریع در سخنرانی‌اش بار دیگر بر مواضع حوثی‌ها مبنی بر ادامه حمله تا ورود کمک‌ها به غزه تاکید کرد و در هشداری دیگر خطاب به آمریکا گفت: «هیچ حمله‌ای از سوی آمریکا بدون پاسخ یا مجازات نخواهد ماند.»

سنتکام اواخر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ گزارشی در مورد خسارت‌های ناشی از برخورد دو موشکی که حوثی‌ها به آن منطقه شلیک کرده‌اند وجود ندارد. سنتکام همچنین افزود که چند کشتی تجاری در منطقه از برخورد موشک‌های حوثی‌ها به آب‌های اطراف گزارش دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا پیش از این از سه انفجار در یک تا پنج مایل دریایی از یک کشتی تجاری در تنگه باب المندب، در ۳۳ مایلی شرق عصب اریتره، خبر داده بود و اضافه کرده بود که گزارشی از خسارت دیدن کشتی‌ها ثبت نشده است. در واکنش به این حمله‌ها، چند خط کشتی‌رانی حرکت کشتی‌هایشان از طریق آبراه دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده‌اند و در عوض، از مسیر طولانی‌تری به دور آفریقا برای رسیدن به مقصد حرکت می‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به‌نقل از نماینده و سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد نوشت که احتمال دارد اعضای شورای امنیت سازمان ملل صبح چهارشنبه به‌ وقت نیویورک برای بررسی امنیت دریای سرخ تشکیل جلسه دهند. در جریان تنش‌های دریای سرخ به‌علت حمله‌های شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، روز دوشنبه نیز ناوشکن البرز ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد.

بیشتر از جهان